2009-08-20

Torsdag! Curt på sjukhus...

Idag var det äntligen dags att åka till Ultuna och få veta hur det är med Curts ögon. Väl där i god tid fick vi komma in tidigare. Curt var inte särskilt förtjust i att vara där igen men ställde som vanligt upp på allt vi bad honom om.

Vi började med en enkel vanlig undersökning av ögonen. Det enda som gick att se då är den lilla gråstarrsring han har haft i två år på vänster öga. Dock har denna ingen verkan på hans syn. Därefter testades hotreflexen. Den är kraftigt nedsatt eller t.o.m. obefintlig på höger öga medan den är helt intakt på vänster.

Därefter byggdes en hinderbana för att se hur han reagerar när man täcker över ögonen, var för sig. Vi började gå banan med båda ögonen fria. Han var måttligt intresserad och snubblade med höger framhov på alla hinder. Vi gick då i högervarv och han hade svårt att se en spade. Dock stänkte lite grus upp på den varvid han genast reagerade. Stannade, lutade huvudet åt höger och luktade. När han strax efter vände vänster öga mot spaden backade han omedelbart och undrade vad det var. När han såg den gick han oberörd över.

Härnäst täckte vi över höger öga och byggde om banan. Han visade ingen som helst skillnad! Han gick lika lugnt runt, snubblade lika mycket med höger fram och följde mig precis.

Därefter täckte tog vi bort lappen från höger öga och täckte istället över vänster öga. Genast märktes en markant skillnad. Han blev osäker och lade mulen mot min axel. Så länge han hade fysisk kontakt med mig följde han försiktigt mina steg. Gick jag gick han, stannade jag stannade han, löft jag på benen så löft han. Jag ville prova att låta honom gå själv så att han inte skulle kunna "fuska" genom att läsa mig. I samma sekund jag avbröt vår fysiska kontakt stannade han. Han vägrade röra sig utan stöd. Min lilla vän tycktes nu vara helt blind. När vi lade fram en större sak framför honom tycktes han kunna se att det var något där men han kunde inte tyda vad. Han var väldigt osäker och vinklade huvudet åt olika håll och öronen spelade konstant.

Sist tog vi av hela huvan och han fick ha båda ögonen fria igen. Genast gick han obehindrat precis som i början.

Efter detta var det fler ögonundersökningar igen. Fortfarande hittade man inga synliga skador vare sig i ytterögat eller i ögonbotten. Trycket i båda ögonen var optimalt och likasidigt. Vi beslutade oss för att göra en djupare undersökning och vidgade pupillerna. Väntan i 45 minuter.

Under väntan tog vi en fika på gräsmattan i skuggan och Curt ville helst gå in i transporten.

När tiden gått gick vi in igen. Nu hittades ett skadat fält på näthinnan i höger öga. Vad detta beror på och varför kan inte sägas. Det finns lite olika vanliga faktorer men inga av dem tycks stämma med Curt. Vi beslutade om uppföljning om 6 månader och förhoppningsvis får vi komma in på två andra ingående undersökningar av synnerven och näthinnans funktion inom kort.

Så sammantaget så finns en klar och kraftig synnedsättning på höger öga orsakad av näthinneskador. Denna skada har troligen funnits väkdigt länge men blivit sämre med åren. Den kommer aldrig att bli bättre men kan dessvärre bli sämre. På vänster öga finns en liten katarakt, gråstarr, vilken idag inte påverkar honom alls. Den kan eventuellt växa eller sprida sig men det kommer då troligen vara en långsam process så han kommer inte att påverkas plötsligt och överraskande. Ingen klar förklaring till skadorna finns men vi kommer fortsätta utreda honom och möjligen kan vi få svar i ett senare skede.

Så det är som jag befarat, min lilla älskling är sgs halvblind och kan kan inte annat än beundras av denna underbara häst och hans enormma förmåga, kapacitet och ffa hans enorma hjärta! Gud så jag älskar honom!!!

Puss och kram