2009-08-09

Söndag! Ny bil!

Idag har jag köpt bil! En riktigt fin 850 i lilagrått! Fullutrustad och riktigt bekväm att köra.

Men innan denna bil tittade jag på en vit 850 i Botkyrka. Det var en äldre herre som svarade på annonsen och enligt honom fanns inga fel alls på bilen. Bilderna var visserligen fina men felfri kan inte en 12 år gammal bil vara! Skeptisk åkte jag dit. Väl där möttes jag av två yngre grabbar med sydeuropeiskt ursprung. För det första förstod de inte mycket av vad jag sa och jag hade i stort sett lika svårt att förstå dem. Väl vid bilen så var det första jag såg att grillen hängde lös. Massor av bulor och lakskador. Rost, repor, lacksläpp, ja allt! På fråga om det fanns några fel de ville delge fick jag Nej till svar. Öppnade dörren och huven. Sliten bil! När jag sedan skulle starta den fanns ingen ström. Bilen var varm och just körd innan så det var inte allt för lyckat. säljaren menade att det berodde på aatt handskfacket var trasigt och att lampan lös. Den lös dock inte! Batteriet såg nytt ut så det var knappast det heller. När vi väl kablat igång bilen gick den riktigt illa. Ett lager i generatorn lät som att det skulle skära när som helst och det bolmade rök om motorn på framsidan. Många ursäkter blev det från ägaren som gång efter annan försökte intala mig att allt var som det skulle.

Då vi ändå var där tyckte jag vi kkunde provköra. Usch! Allt var slut på bilen! Lådan, dämpare, fjädrar, inredning, servo, vindrutan m.m. Inom 1 min hade vi hittat ett 10-15 tal allvarliga fel! På den felfria bilen..... Vi vände genast tillbaka och förklarade att det inte var det minsta intressant. Säljaren svarade att jag inte var tvungen att köpa bilen... Inte? Det trodde nästan jag......

Nej, inget köp här inte! Vidare till Ekerö där nästa bil fanns. Måtte den vara i bättre skick! Och det var den! Riktigt fin! Lite småskavanker hade den såklart men inget allvarligt. Trasig torkare, trasigt lyse, dålig list på förardörren. Ja småfel helt enkelt. Lägre milantal och lägre pris. Taget! Jag köpte den direkt och kände mig nöjd! Tror absolut den kommer vara värd priset!

När jag kom hem på kvällen kom grannen och var bekymrad över att honn inte hade någon bil. Jag sa skämtsamt att hon kunde köpa någon av 245orna. Ja! sa hon lyrisk! Ut och provköra och bilen var såld! Inte illa!

Så en köpt bil och en såld!

Somnade trött, kram