2009-07-15

Onsdag! Lite invecklad dag slutade väldigt mysigt...

Efter drygt 4 timmar hemma var det dags att bege sig igen. Jobb från 5.00 till 15.00 var det tänkt men så biidde det inte. Två vändor till Värmdö och en till Sollentuna borde jag hunnit gott och väl. Om bara allt gått som det skulle.

Första svängen till Värmdö gick egentligen utan problem men då jag hade fullt lass så fick jag inte åka med på färjan. Fick vänta till nästa. Vid nästa färja hann den bli full så jag fick inte plats. Vänta igen. Och så fortsatte det även på hemvägen.

Andra svängen gick till Sollentuna. Ibland, eller egentligen ganska ofta, har jag svårt att förstå hur folk tänker. Väl där ville kunden att jag skulle backa ut i katastrofal terräng. Över stenar större än hjulen, gropar djupare än metern, stockar, löst skräp och ca 20-40 cm löst toppmaterial. Jag förstod genast att det inte gick men kunden var övertygad. Jag backade så långt jag kunde och förklarade att jag av säkerhetsskäl inte kunde backa längre. Kunden förstod inte varför och tyckte jag skulle ta sats.... Efter samtal med Trafikledningen beslöt jag att inte försöka mer. Efter mycket diskussion skulle kunden ändock ha lassen. Som han vill. Jag tippade där det gick och 1.5 timmar efter ankomst var jag klar. Till det hela hör att lasset vägde 37.4 ton! Detta lass skulle kunden sedemera flytta ca 70 meter. För hand med skottkärra! På en dag!!! Helt otroligt....

Kraftigt försenad var det dags för sista lasset. Till Värmdö igen. Då det hunnit bli eftermiddag så var jag knappast mer ensam i färjeläget och jag fick vänta varje resa. 8 färjor senare var jag tillbaka på fastlandet och med kosan hemåt. Innan jag kom tillbaka till garaget, tankat och parkerat hade klockan hunnit passera 17.00. Ingen fara alls om det inte varitt för dagen innan....

Hem och en snabb fika. Iväg till hästarna och så red jag och Amanda ut med Curt och Pelle. Barbacka med endast grimma, barfota, shorts och linnne. Mot badet! Det finns ett ställe i närheten som inte är allmännt och där får vi bada med hästarna. En mysig tur på ca 2.5 timmar.

Snabbt till Nodsta och titta till hästarna där, till Norrtälje för att handla och sedan hem. Ska nu försöka få i en liten bit mat, duscha, gå med Filip och sedan krypa ner.

Oj, höll nästan på att glömma. Har väl förträngt det redan... Idag ringde en av mina uppdragsgivare och ville ha hjälp på ca 25 timmar i helgen. Jag fick verkligen bita mig i tungan för att inte säga ja. Efter lite samling av mod och respekt mot min kropp sa jag faktiskt nej. Nej? Till jobb? Ja, så var det. Tror bestämt att det är första gången jag sagt nej! Vet inte om jag skäms eller är stolt... Känns som att jag sviker dem men samtidigt kanske det är bra att för en gångs skull begränsa mig lite. Kommer ha jobbat dryga 80 timmar iallafall den här veckan...

Puss o kram